آسیبهای اجتماعی، سازمانهای بینالمللی و دولتها را بر آن داشته تا قوانینی برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوناان تدوین کنند. این قوانین ضامنی برای حفظ امنیت کودکان فارغ از هر دستهبندی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و طبقاتی است.
معضل کودکان کار از منظر حقوقی
آسیبهای اجتماعی، سازمانهای بینالمللی و دولتها را بر آن داشته تا قوانینی برای حمایت از حقوق کودکان و نوجوناان تدوین کنند. این قوانین ضامنی برای حفظ امنیت کودکان فارغ از هر دستهبندی سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و طبقاتی است. سازمان ملل متحد اولین بار در سال 1989، «کنوانسیون حقوق کودک» (CRC) و سازمان بینالمللی کار از سازمانهای ملل متحد در سال 1999 «کنوانسیون ممنوعیت و اقدام فوری برای محو بدترین اشکال کار کودک» را به تصویب رساندند. هر دوی این کنوانسیونها برای دفاع از حقوق کودکان و نوجوانان در ایران تصویب شدند. قوة قضائیه لایحة حمایت از حقوق کودک را سال 1388 به دولت تقدیم کرد. و دولت دهم سال 1390 آن را در کمسیون لوایح تصویب و به مجلس ارسال کرد و در مردادماه سال 1397 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
برخی از مفاهیم اصلی در قوانین حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان
کودک و نوجوان: در قوانین بین المللی تمامی افرادی که به سن 18 سال تمام نرسیدهاند، کودک اطلاق میشوند. در ایران کودکان افراد زیر 15 سال و نوجوانان افراد بین 15 تا 18 سال تعریف شده اند.
کار کودک: طبق تعریف سازمان بینالمللی کار، به فعالیتهای اقتصادیای اطلاق میگردد که کودکان را از کودکیکردن محروم میکند و به رشد بدنی و ذهنی آنان آسیب میرساند. در این تعریف هر شکلی از کار کودک الزاماً مردود تلقی نمیگردد. بلکه مشارکت کودکان در کارهایی که سلامت و رشد فردی آنان را تهدید نمیکند. و اختلالی در مدرسهرفتن آنان ایجاد نمیکند. میتواند دارای اثرات مثبت هم باشد.
بهره کشی: به کارگیری غیرقانونی یا عدم رعایت شرایط قانون کار کودک و نوجوان و وادارکردن و گماردن او به کار یا خدمتی که برای سلامت جسمی، روانی، اخلاقی، اجتماعی او خطرناک باشد. و یا موجب محرومیت او از تحصیل شود.
سوءرفتار: هرگونه فعالیت یا ترک فعل عمدی است که سلامت جسمی، روانی، اخلاقی یا اجتماعی کودک و نوجوان را در معرض خطر و آسیب قرار دهد؛ از قبیل ضرب و جرح، محبوس کردن، سوء استفاده جنسی، توهین و تهدید نسبت به کودک و نوجوان و قراردادن او در شرایط سخت و غیرمتعارف.
قانون حمایت از کودکان در ایران پیش از انقلاب اسلامی
از اوایل تشکیل مجلس در ایران قوانینی برای حمایت از کودکان وضع شد. در سال 1302 هجری شمسی به دلیل وضعیت ناگوار دختران و پسران در کارگاههای بافندگی قالی در کرمان، والی ایالت کرمان و بلوچستان به درخواست دولت، برای حمایت از کارگران کودک و نوجوان فرمان داد قانونی صادر شود. که پسران کمتر از هشت سال و دختران کمتر از ده سال نمیتوانند در این کارگاهها به کار مشغول شوند. در قانون کار مصوب 1337 حداقل سن کار دوازده سال تعیین و بهکارگماردن اطفال کمتر از دوازده سال حتی برای کارآموزی ممنوع اعلام شد. و برای جرائم متخلف، حبس تأدیبی و جزای نقدی در نظر گرفته شد (جنگجوی، نصیری، جامی، 1394).
قوانین مربوط به کودکان و نوجوانان در ایران پس از انقلاب اسلامی
پس از انقلاب اسلامی هم قوانین مختلفی در حوزة کودک و نوجوان تصویب شده است. قانون کار، قانون نحوه مجازات افرادی که در فعالیت های غیرمجاز سمعی و بصری، قانون مجازات اسلامی، قانون امور حسبی، قانون مدنی، قانون آیین دادرسی کیفری، قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست، قانون تفکیک و طبقهبندی زندانیان،لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان و آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی از آن جملهاند.
1.قانون کار
پس از انقلاب اسلامی در قانون کار 1369جمهوری اسلامی ایران، به موجب مادة 79، گماردن افراد پایین پانزده سال تمام، ممنوع اعلام شده است. به موجب مادة 51 قانون کار ساعات کار کارگران نباید از هشت ساعت در روز تجاوز کند. در مادة 82 قانون کار ساعات کار نوجوانان باید نیم ساعت کمتر از ساعت کار کارگران معمولی باشد و بر طبق مادة 83 انجام کار در شب و نیز ارجاع کارهای سخت و زیان بار و خطرناک و حمل بار بیش از حد مجاز و بدون استفاده از وسایل مکانیکی برای کارگر نوجوان ممنوع است.
2.نحوه مجازات افرادی که در فعالیتهای غیرمجاز سمعی و بصری شرکت دارند
طبق تبصرة 3 از مادة 3 این قانون، استفاده از صغیر برای نگهداری، نمایش، عرضه، فروش و تکثیر نوارهای غیرمجاز موضوع این قانون، موجب اعمال حداکثر مجازاتهای مقرر، برای عامل خواهد بود.
3. قانون مجازات اسلامی
بر اساس مواد 146 تا 148 این قانون، افراد نابالغ مسئوليت كيفري ندارند. سن بلوغ، در دختران و پسران، به ترتيب نه و پانزده سال تمام قمري است و در مورد افراد نابالغ، بر اساس مقررات، اقدامات تأدیبی و تربیتی اعمال خواهد شد.
4. قانون امور حسبی
امور حسبی اموری است که دادگاهها مکلفند نسبت به آن امور، اقدام کنند و تصمیمی اتخاذ نمایند؛ بدون اینکه رسیدگی به آنها متوقف بر وقوع اختلاف و منازعه بین اشخاص و اقامه دعوی از طرف آنها باشد. تعدادی از مواد این قانون به قیمومیت و محجورین میپردازد. محجور در قانون به کسی گفته می شود که از بخشی از تصرفات و اعمال حقوقی منع شده است. قانون مدنی ایران محجورین را در سه دسته معرفی کرده است: صغار، اشخاص غیر رشید، مجانین. صغار به کسی اطلاق میشود که به سن بلوغ شرعی نرسیده باشد و کودکان و نوجوانان را شامل می شود.
5. قانون مدنی
در نگهداری و تربیت اطفال: طبق مادههای 1168 تا 1179، نگهداری اطفال هم حق و هم تکلیف پدر و مادر است و وقتی پدر و مادر جدا از هم زندگی میکنند، مادر تا هفت سال اول اولویت دارد و پس از آن پدر. مادر و پدر باید در حد توانایی خود به امور فرزندانشان رسیدگی کنند و حق تنبیه فرزندان خود را دارند؛ اما نمیتوانند خارج از محدوده تأدیب تنبیه کنند.
اما اگر مادر یا پدر از کودک مواظبت نکنند و دچار انحطاط اخلاقی شوند، نزدیکان طفل، یا قیم او یا به تقاضای رئیس قوه قضائیه تصمیم دیگری برای حضانت کودک صورت می گیرد.
طبق ماده 1173 قانون مدنی، مصادیق عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی هر یک از والدین موارد زیر است:
- اعتیاد زیانآور به مواد مخدر، الکل و قمار؛
- اشتهار به فساد اخلاقی و فحشاء؛
- ابتلا به بیماری های روانی به تشخیص پزشکی قانونی؛
- سوء استفاده و اجبار او به ورود به مشاغل غیر اخلاقی مانند فساد، فحشاء، تکدیگری، قاچاق؛
- تکرار ضرب و جرح، خارج از حد متعارف.
قانون ازدواج: عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.
6. قانون آیین دادرسی کیفری
فصل ششم این قانون، مواد 407 تا 418، 444 تا 447، 523 تا 528 مختص دادگاه اطفال و نوجوانان است. رئیس دادگستری یا رئیس کل دادگاههای شهرستان مرکز استان بر حسب مورد، ریاست دادگاههای اطفال و نوجوانان را بر عهده دارد. قضات این دادگاه حداقل پنج سال سابقه دارند. باید متأهل و ترجیحاً دارای فرزند باشند و دورههای آموزشی مرتبط را گذرانده باشند. رئیس حوزة قضایی برای هر شعبه حداقل هشت مرد و زن برای مشاوره دادگاه اطفال و نوجوانان تعیین میکنند که باید از متخصصان آشنا با مسائل روانشناختی و تربیتی کودکان باشند و در صورت مؤنثبودن متهم، حداقل یکی از متهمان باید زن باشند. در این قانون وقت رسیدگی جلسه به والدین اولیاء یا سرپرست قانونی طفل یا نوجوان، وکیل وی، دادستان و شاکی وی اعلام میشود. حضور والدین و یک وکیل موضوع تأکید قانونگذار است.
7. قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست
این قانون، مصوب خرداد 1392، امور مربوط به سرپرستی کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست را به سازمان بهزیستی سپرده و شرایط لازم را برای انتقال سرپرستی به خانوادههای ذیصلاح مشخص کرده است. میتوان به باب دوم «قانون امور حسبی» (مصوب 1319) نیز اشاره کرد. که موارد مربوط به قیم، مسئولیتها و اختیارات قیم و ترتیبات عزل وی را قانونمند کرده است. در کنار این موارد، قوانین زیر برای تربیت، تنبیه یا اصلاح کودکان معارض با قانون و امور مربوط به ساز و کارهای و نهادهای تربیتی پیشبینی شده است (روشنفکر، 1397: 87).
8. آییننامه نحوة تفکیک و طبقهبندی زندانیان
در این آییننامه که در فروردین 1386 از طرف رئیس قوه قضائیه به سازمان زندانها ابلاغ شد، مقرر شد تا زندانیان با توجه به شرایط جسمی، سن، نوع مجرمیت و دیگر موارد مشخصشده، تفکیک و طبقهبندی شوند. بر اساس این آییننامه، در طبقه بندی بر اساس سن، زندانیان گروههای سنی اطفال و نوجوانان (شامل افراد کمتر از 18 سال) باید در کانونهای اصلاح و تربیت نگهداری شوند. (روشنفکر، 1397: 87).
9. لایحة حمایت از کودکان و نوجوانان
مجلس شورای اسلامی کلیات لایحة حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان را در تاریخ سه مرداد 1397تصویب کرد. این لایحه برای همة کودکان و نوجوانان یعنی افراد زیر 18 سال است. ابتدا در آن اصطلاحات مربوط، مانند بهرهکشی، معامله، بزهدیده تعریف شده و نهادهایی که زیر نظر دادستان ساختار همکاری میکنند. و وظایف آنها را تعیین میکند. قوة قضائیه موظف به مداخلة قضایی به منظور جلوگیری از آسیب و ارائة مشاورههای حقوقی لازم، تهیة گزارش و نظارت بر حسن اجرای آرا و نظرات است.
بهزیستی با استفاده از نیروهای مددکار و اورژانس اجتماعی موظف به شناسایی، پذیرش و توانمندسازی کودکان و نوجوانان بزهدیده و در معرض آسیب است. نیروی انتظامی موظف به شناسایی کودکان در وضعیت مخاطره آمیز و حمایت از آنها بر اساس قانون، و اخذ و جمعآوری اطلاعات در زمینة وضعیتهای مخاطرهآمیز برای کودکان است.
سازمان زندانها موظف است ضمن همکاری با سازمان بهزیستی، کودکانی را که سرپرستانشان در زندان هستند را حمایت کنند. کودکان و نوجوانانِ در کانونهای اصلاح و تربیت را حمایت و توانمند سازند. وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چنانچه در اجرای وظایف قانونی خود با کودکان و نوجوانان موضوع این قانون مواجه شدند، باید مراتب را به سازمان بهزیستی کشور اعلام و تکالیف مقرر در این قانون را انجام دهند.
جرائم و مجازاتها در 17 ماده این قانون تعریف شدهاندکه به طور خلاصه در زیر به موارد از آنها شاره میکنیم. ولی،سرپرستان یا افرادی که با کودک و نوجوان ارتباط دارند در صورت انجام اعمال زیر مجرم شناخته میشوند و مجازات خواهند شد:
- در صورت ممانعت از تحصیل کودکان تا پایان دورة متوسطه؛
- بیاحتیاطی، بیمبالاتی، عدم مهارت یا رعایت انتظامات که منجر به فوت، نقص، از کارافتادگی یا جراحت کودک و نوجوان شود؛
- ارتکاب عمل منافی عفت با کودک؛
- ارائه یا در دسترس قرار دادن موضوعات و مضامین مستهجن یا مبتذل به کودکان و نوجوانان؛
- معامله یا خرید و فروش کودک و نوجوان و بهرهکشی از او؛
- خرید و فروش، قاچاق یا انتقال اعضا و جوارح کودک و نوجوان؛
- هرگاه فرد یا افرای به هر نحوی موجب ارتکاب به خودکشی کودکان و نوجوانان شوند؛
- هرگاه کودکی (دختر زیر سیزده سال و پسر زیر پانزده سال) ازدواج کند و یا ولی و سرپرست یا عاقد او را مجبور به ازدواج کند؛
- فردی عادی یا دارای وظیفه از وقوع جرم علیه کودک و نوجوان مطلع شود و با وجودی که خطری متوجه او و دیگران نمیشود، مراتب را به مراجع صالح اعلام نکند؛
- افشای مشخصات و هویت کودک و نوجوان بزهدیده؛
- بهکارگیری و استفاده از کودک و نوجوان در ارتکاب جرم؛
- هرگاه افراد یا مؤسسهها، شرکتها، انجمنها مجامع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی یا صنفی به ارتکاب جرائم عمدی در قبال کودک مرتکب شوند
در صورت اثبات موارد بالا، افراد خاطی به مجازاتهای مقرر در این قانون محکوم میشوند. این مجازاتها ممکن است جریمة مالی، حبس یا قصاص باشد. فصل دیگر این قانون دربارة تحقیق، رسیدگی و تدابیر لازم حمایتی است تا جهت رسیدگی به دعاوی و مجازاتهای این قانون، در هر حوزة قضایی، شعبی از دادسرا، دادگاه کیفری و دادگاه خانواده به این موضوع اختصاص یابد. تمامی جرائم موضوع این قانون جنبه عمومی دارد و بدون شکایت شاکی خصوصی قابل پیگیری است. تمام مراحل جزایی با حمایت از ایمنی جسمی و روحی کودک و در مواردی با کمک بهزیستی انجام خواهد شد.
10. آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی
آییننامه ساماندهی کودکان خیابانی، در سال 1384 در جلسه هیئت وزیران دولت به تصویب رسید. کودک خیابانی، فرد کمتر از 18 سال تمام تعریف شده است که به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می برد، اعم از کودکی که هنوز با خانواده خود تماس دارد و از سرپناه برخوردار است و یا کودکی که خیابان را خانه خود میداند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده و یا اساساً چنین ارتباطی وجود ندارد.
منظور از ساماندهی، مجموعه فعالیتهایی است که توسط نهادها، سازمانها و دستگاههای اجرایی دولتی و غیر دولتیتعریف شده در این آییننامه، از شناسایی، جذب و پذیرش کودکان خیابانی آغاز و تا رسیدن وی به فرجام قابل اطمینان ادامه می یابد.
سازمانها و نهادهای همکار در فرایند ساماندهی کودکان خیابانی در زمینههای تعیین شده زیر همکاری خواهند کرد که وظایف هر کدام در متن آیین نامه شرح داده است:
1 – نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، 2 – وزارت دادگستری، 3 – شهرداری، 4 -وزارت کار واموراجتماعی، 5 – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 6 ـ سازمان بیمه خدمات درمانی، 7 – سازمان تأمین اجتماعی، 8 – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، 9 ـ جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، 10 ـ وزارت آموزش و پرورش، 11 ـ کمیته امداد امام (ره).
سازمان بهزیستی کشور موظف است با همکاری و مشارکت شهرداری، انجمنهای خیریه، تشکلهای غیردولتی و نیروی انتظامی و با استفاده از مدد کاراجتماعی (در قالب تیم تخصصی سیار یا مستقر در مراکز که با همکاری شهرداریها سازماندهی خواهد شد)، نسبت به شناسایی، جذب، پذیرش و توانمندسازی کودکان خیابانی در کلیه مراکز استانها و در صورت صلاحدید کارگروه اجتماعی استان درشهرهای بالای دویست هزار نفر اقدام نماید و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است در مواردی که سلامت جسمانی و روانیکودک در معرض خطر جدی قرار می گیرد در امر جذب با سازمان بهزیستی کشور همکاری نماید.
هماهنگیهای لازم و نظارت بر حسن اجرای مفاد این آییننامه در استانها توسط کارگروه اجتماعی استان اعمال خواهد شد. اداره کل بهزیستی استانها نیز موظفند فرایندها و عملکردهای دستگاهها و نهاد مجری، تخلفات و تمهیدات لازم و… را در کارگروه اجتماعی استان مطرح و نسبتبه تحقق موارد زیر پیگیری نمایند. و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور موظف است اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای اینآییننامه را تأمین و در اختیار وزارت رفاه وتأمین اجتماعی قرار دهد و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی هماهنگی اجرای این آییننامه را بر عهده دارد.
قوانین بینالمللی حمایت از کودکان و نوجوانان
سازمان ملل متحد (UN) در زمینة حقوق کودک در مؤسسات تخصصی خود کنوانسیونهایی را تصویب کرده است . و شورای حقوق بشر جلساتی برای ارزیابی وضعیت موجود برگزار میکند. کودکان قشر آسیبپذیریاند که نیاز به حمایتهای قانونی دارند. بنابراین سازمانهای بینالمللی تدابیری را برای منع خشونت و بهرهکشی علیه آنها اندیشیده اند.
و در این زمینه جلسات منظمی در شورای عالی حقوق بشر برگزار میشود تا گزارشها در این موضوع بررسی شود . و دربارة مسائل موجود راههایی اندیشیده شود. در چند دهة اخیر اسناد و اجلاسهای حقوق بشری، ضمناً یا مستقیماً برای تأمین مصالح عالیه کودکان تکالیف و تعهداتی را بر دوش دولتها و خانوادهها نهادهاند. اعلامیة جهانی حقوق بشر (1948)، میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1966)، میثاق بینالمللی حقوق مدنی و سیاسی (1966)، اعلامیة حقوق اسلامی حقوق بشر (1990)، اعلامیة هزاره سازمان ملل متحد (2000)؛ اعلامیة حقوق کودک (1959)، حداقل مقررات مطلوب سازمان ملل متحد برای ادارة دادرسی ویژه نوجوانان (مقررات پکن.1985)، مقررات ملل متحد برای حمایت از نوجوانان محروم از آزادی (1190) اسنادی هستند که به حقوق کودکان مربوط میشوند. (پیمان نامه حقوق کودک،4:1386).
کنوانسیون حقوق کودک
کنوانسیون حقوق کودک با هدف آگاهسازی و حساسسازی به مسائل کودکان در سال 1989 به مثابة کاملترین سند حقوقی موجود در موضوع کودکان به تصویب رسید. مفاد این کنوانسیون سال 1372 در ایران ابتدا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. از سال 1372 تا سال 1388 وزارت امور خارجه مسئول نظارت بر اجرای آن و تنظیم گزارش دربارة کودکان بود. اما از سال 1388 با تصویب دولت، مسئولیت این امور به وزارت دادگستری تفویض شد.
کشورهای عضو، حقوق مندرج در کنوانسیون حاظر را برای هر یک از کودکانی که در حوزه قضایی آنهاست بدون هرگونه تبعیض و بدون توجه به نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی و سایر عقاید، منشأ ملی، قومی، یا اجتماعی، دارایی، معلولیت، تولد یا سایر خصوصیات کودک یا والدین یا سرپرستان قانونی او محترم میشمارند . و اجرای آن را تضمین خواهند کرد.
خلاصهای از تعدادی از مادههای این کنوانسیون بدین شرح است:
این کنوانسیون از دولتها میخواهد حق کودک را برای بقا و رشد کودک به رسمیت بشناسند؛
تولد کودک باید ثبت شود و از بدو تولد از حق داشتن نام، حق کسب تابعیت و تا حد امکان از شناختن والدین و قرارگرفتن تحت مراقبت آنان برخوردار خواهد بود؛
در مواردی که کودک به صورت غیرقانونی از تمام یا برخی از حقوق مربوط به هویت خود محروم شود، کشورهای عضو حمایت و مساعدت مقتضی را برای استیفای سریع هویت او فراهم خواهند آورد؛
کشورهای عضو تضمین خواهند کرد کودکی که قادر به شکلدادن دیدگاه خود است . حق ابراز آزادانه این عقاید را در کلیه اموری که به وی مربوط میشود را داشته باشد . و به نظر وی اهمیت داده شود. بدین منظور باید برای کودک فرصتی فراهم شود تا بتواند در کلیة مراحل رسیدگی قضایی و اجرایی مربوط به خود مستقیماً یا از طریق یک نماینده یا مرجع مناسب اظهار نظر نماید؛
کودک حق آزادی بیان، آزادی جستجو، دریافت اطلاعات، انتخاب عقیده و مذهب خود را دارد. این آزادیها ممکن است منوط به محدودیتهایی باشد که در قانون تصریح شده و برای حفظ امنیت، نظم، آبروی دیگران، اخلاق عمومی یا حقوق اساسی و آزادیهای دیگران اختلال ایجاد کند؛
کشورهای عضو کلیه اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی لازم را به عمل خواهند آورد تا از کودک در برابر کلیه اشکال خشونت جسمی یا روانی، صدمه یا آزار، بیتوجهی یا رفتار توام با سهلانگاری، سوءرفتار یا بهرهکشی، از جمله آزار جنسی حمایت کند؛
حق برخورداری از بالاترین استانداردهای بهداشتی و تسهیل قابل حصول جهت درمان بیماری و بازیابی سلامت؛
اجرای قوانین فرزندخواندگی در جهت حفظ منافع کودک الزامی است؛
حق کودک برای مراقبت، حمایت و بازیابی سلامت به رسمیت شناخته میشود؛
کودکان حق دارند از تأمین اجتماعی از جمله بیمة اجتماعی برخوردار شوند؛
کشورهای عضو حق همه کودکان را برای برخورداری از آموزش به رسمیت میشناسند . و برای دستیابی به این حق، به صورت تدریجی و بر پایة ایجاد فرصتهای برابر اقداماتی را انجام خواهند داد؛
آموزش کودکان باید در راستای رشد شخصیت، استعدادها، احترام به حقوق بشر و افزایش احترام به والدین و هویت فرهنگی وی باشد؛
کشورهای عضو حق کودک را برای برخورداری از حمایت در برابر بهرهکشی اقتصادی و انجام هرگونه کاری که ممکن است خطرناک باشد .یا خللی در تحصیل کودک وارد آورد، یا به سلامتی کودک یا رشد جسمانی، ذهنی، اخلاقی یا اجتماعی او آسیب رساند را به رسمیت میشناسد؛
کشورهای عضو جهت تضمین اجرای مادة حاضر اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی به عمل خواهد آورد. بدین منظور و با عنایت به مفاد سایر اسناد بینالمللی مربوطه،
کشورهای عضو بهویژه اقدامات ذیل را به عمل خواهند آورد:
الف) تعیین حداقل سنین برای اشتغال به کار؛
ب) تدوین مقررات مناسب در ارتباط با ساعات کار و شرایط اشتغال؛
ج)تعیین مجازاتهای مناسب یا ضمانتهای اجرایی دیگر به منظور تضمین اجرایی مؤثر مادة حاضر؛
کشورهای عضو کلیه اقدامات قانونی، اجرایی، اجتماعی و آموزشی را به عمل خواهد آورد تا از کودکان در برابر استفادة غیرمجاز از داروهای مخدر و روانگردان که در اسناد بینالمللی مربوط توصیف شدهاند . حمایت نماید و استفاده از کودکان در تولید غیرمجاز قاچاق چنین موادی جلوگیری کند.
کنوانسیون محو بدترین اشکال کار کودک
کنوانسیون محو بدترین اشکال کار کودک به سال 1999 در سازمان جهانی کار به تصویب رسید. ایران هم در سال 1380 به آن پیوست. مسئولان اجرایی کنوانسیون، وزارتخانة کار و امور اجتماعی و وزارتخانة صنایع و معادناند تا برنامه های اجرایی را طراحی و ابلاغ کنند. «بدترین اشکال کار کودک» شامل تعاریف زیر است:
- کلیة اشکال بردگی، از قبیل فروش و قاچاق کودکان، بندگی به علت بدهی و رعیتی و کار یا زور و اجبار از جمله استخدام به زور یا اجبار برای استفاده در درگیری مسلحانه؛
- استفاده، فراهم کردن یا عرضه کودک برای فعالیتهای غیرقانونی، بهویژه برای تولید و قاچاق مواد مخدر به گونهای که در معاهدات بینالمللی مربوط تعریف شدهاند؛
- کاری که به دلیل ماهیت آن، یا شرایطی که در آن انجام میشود. احتمال دارد برای سلامتی، ایمنی یا اخلاقیات کودک ضرر داشته باشد.
توجه ویژة کنوانسیون به وضعیت کودکان کم سن و سال و دختران است. در این کنوانسیون مجازاتهای کیفری برای سرپرستان و کارفرمایان خواستار میشود و دولتها موظفاند برای بهبود وضعیت کودکان برنامههایی برای آموزش و حرفهآموزی آنها تهیه کنند. برای جلوگیری از کار کودک در شرایط بد قوانین و مقرراتی تهیه کنند. بهطور مرتب گزارش بنویسند و با کشورهای عضو برای رفع فقر و توسعه اقتصادی و اجتماعی همکاری کنند.
در پایان
مباحث حقوق کودک در ایران طی سه دهة اخیر رشد چشمگیری داشته است. «کنوانسیون حقوق کودک» و «کنوانسیون محو بدترین اشکال کار کودک» به تصویب رسیدند. قوانین مختلفی تنظیم شدند که مهمترین آنها «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان» بود . که با موضوع اصلی منع کودکآزاری در سال 1381 در ایران تصویب و اجرا شد . که تعداد بندهای آن محدود به 9 بند بود. اما در سال 1397 کلیات «لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان» تصویب شد که کاملتر و جامعتر مینماید وجزئیات بیشتری را شامل میشود.
با وجود تلاشهای قانونگذاران به نظر میرسد برای رشد و حمایت حداکثری از کودکان میتوان قوانین بیشتری برای حمایت از کودکان مهاجر، عدالت آموزشی و بهداشت کودکان، رضایت و آمادگی برای ازدواج خصوصاً دختران تصویب کرد. تا این حقوق پشتوانة فعالیتهای اجرایی کامل برای رشد کودکان و آیندهسازان کشور باشند. همچنین اگرچه کنوانسیون حقوق کودک و لایحة حمایت از کودکان و نوجوانان به تصویب رسیدهاند. نظارت بر اجرای آن توسط نهادهای اجرایی، چالش مهمی است که قانون را در سیستم نهادی کشور ارزشمند میکند . و این نیازمند همکاری قوههای مقننه، مجریه و قضائیه برای تضمین اجرای آنهاست.
در هر کشوری اجرای قوانین، مسئولیتپذیری همة شهروندان و مطالبهگری تکتک افراد جامعه را میطلبد. با فعالیت گستردهتر سازمانهای مردمنهاد (NGO) پیگیری امور حقوقی کودکان پررنگتر شده است. بسیاری از کودکانی ایرانی و غیر ایرانی بدون هویت قانونی، شناسنامهدار شدند. این نیروهای دغدغهمند مردمی، خلأهای قانونی را متذکر شدند، نیروی محرکی برای اجرای قوانین بودهاند و ظرفیتهای بالقوه دولتی و غیردولتی را فعال کردند. امید است تا این حقوق، با همراهی مردم و مسئولان، پشتوانة فعالیتهای اجرایی کامل برای رشد کودکان و آیندهسازان کشور باشند.
منابع
جنگجوی، فرزاد، نصیری، حسین، جامی، جواد (1394). مروری بر حمایت از کودکان کار در نظام حقوقی ایران با نگاهی بر اسناد بینالمللی، ماهنامه کار و جامعه، شمارة 181، ص76-70.
روشنفکر، پریسا (1397). کودکان معارض و مرتبط با قانون در ایران، مجموعه مقالات وضعیت اجتماعی کودکان در ایران (1385-1395)، انتشارات آگاه.
برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.
قوانین
حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب 1397. http://rc.majlis.ir/fa/legal_draft/state/
قانون کار، مصوب سال 1389. http://rc.majlis.ir/fa/law/show/
کنوانسیون حقوق کودک (1386)، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در ایران.
مجازات اسلامی، مصوب سال 1392، 845048 /http://rc.majlis.ir/fa/law/show
قانون مدنی، 97937http://rc.majlis.ir/fa/law/show/
حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست، مصوب 1392، 866926 http://rc.majlis.ir/fa/law/show/
قانون امور حسبی، مصوب 1319،90493http://rc.majlis.ir/fa/law/show/