ویژگیهای مدارس دوستدار کودک یونیسف
برای مدارس دوستار کودک یونیسف، ویژگی هایی تعریف شده است. این ویژگی ها ضامن رشد کودک در مدارس است. کودک در مدارس دوستار کودک یونیسف موجودی ضعیف و نادان نیست. کودک در این مدارس موجودی ارزشمند است که در ابعاد مختلف باید به او توجه شد. در زیر به سیزده ویژگی این مدارس اشاره خواهد شد.
حقوق همه کودکان درک و رعایت میشود:
با سایر فعالان حوزه کودک برای ارتقا و رصد حقوق و اوضوع مساعد همه کودکان، دفاع و حفاظت از همه کودکان در برابر آزار و اذیت (به عنوان جایگاهی امن) هم داخل و هم خارج از مدرسه همکاری میشود.
درک کودک در زمینهای گسترده:
توجه میشود کودکان قبل از ورود به سیستم چه اتفاقاتی برایشان افتاده است و اگر قبلاً مدرسه را ترک کردهاند، آنها را به خانهها، اجتماع و محل کار بر میگردانند. برای مثال در آمادگی قبل از مدرسه، از جهت سلامت و وضعیت تغذیه و مهارتهای زبانی و اجتماعی بررسی میشوند.
کودک محورند:
مشارکت، خلاقیت، اعتماد به نفس و سلامت اجتماعی-روانی را تشویق میکنند. طرح درسها، کودک محور است و روشهای تدریس مناسب ارتقا و بهبود سطح کودک، تواناییها و سبک یادگیریش به کار گرفته میشود و نیازهای کودک را مقدم بر نیازهای سایر کنشگران سیستم میدانند.
حساس به مسائل جنسیتی و دختردوستانه است:
برای برابری در ثبتنام و برابری دستاورهای دختران و پسران تلاش میکنند، موانع برابری جنسیتی را کاهش میدهند و کلیشهها را از بین میبرند و دختران را با فراهم کردن تسهیلات، مواد درسی و روند یادگیری متناسب، هر چه بیشتر به آموزش دعوت میکنند.
ارتقای خروجیهای یادگیری با کیفیت:
کودکان را به تفکر نقاد، پرسشگری و بیان نظراتشان تشویق میکنند و به آنها مهارتهای اساسی مانند نوشتن، خواندن، صحبت، گوش دادن، حسابوکتاب، اطلاعات عمومی و مهارتهای لازم برای زندگی در قرن جدید- شامل دانش سنتی مفید و ارزشهای صلح، دموکراسی و قبول تنوع را آموزش میدهند.
آموزش بر پایه واقعیت زندگی کودکان:
این مدارس اطمینان میدهند که محتوای درسی جوابگوی نیازهای یادگیری فرد فرد کودکان باشد؛ همانطور که اهداف عمومی سیستم آموزش و دانش سنتی و محلی اجتماع و خانوادهها را پوشش میدهد.
منعطف و جوابگوی تنوعهاست:
مواد درسی گوناگون، نیازهای مختلف کودکان را برآورده میکند (بر اساس تفاوتهای جنسیتی، فرهنگی، طبقاتی و تواناییها).
اطمینان از حضور، حفظ احترام، برابری و فرصت دهی به همه کودکان:
تفاوتها عامل کلیشه، مانعتراشی و تبعیض نیست.
سلامت ذهنی و جسمی را ارتقا میدهد:
حمایت احساسی را فراهم و رفتارها و اعمال سالم را تشویق میکنند. محیطی امن، ایمن، بهداشتی و خوش را تضمین میکنند.
آموزشی قابلقبول و در دسترس را فراهم میکنند:
بهخصوص برای کودکان و خانوادههایی که بیشتر در معرض خطراند.
سطح ظرفیت معلمان، اخلاقیات، تعهد و شرایط را بالا میبرد:
اطمینان میدهد که معلمانش آموزشهای پیش از خدمت را گذراندهاند و حمایتهای حین خدمت خواهند داشت و از نظر حرفهای، شرایط و درامد رشد خواهند کرد.
خانواده محور است:
تلاش میکند همراه خانوادهها کار کند و آنها را تقویت کند تا با دانشآموزان، معلمان و والدین همکاری سازنده و هماهنگی داشته باشند.
اجتماع محور است:
ادارة مدرسه را با رویکردی غیرمتمرکز و جمعی تقویت میکنند. و والدین، حکومت محلی، سازمانهای آن اجتماع و سایر نهادهای جامعه مدنی به مشارکت در مدیریت تشویق میشوند. همچنین در ادارة مالی آموزش، ارتقای همکاری جمعی و ایجاد شبکه متمرکز بر حقوق و رفاه و آسایش کودکان از این روابط استفاده خواهد شد.
بخشی از نوشته سایت یونیسف:
دسترسی به آموزش با کیفیت در محیطی امن، مفرح و مشوق حق همه کودکان است. در طول سال های گذشته ایران گام های بزرگی در جهت ایجاد فرصت های آموزش برای همه کودکان برداشته است. در این راستا دولت در مناطق روستایی و دورافتاده مدرسه ساخته. آموزش دختران را ترویج کرده. و مراکز خدمات آموزش جایگزین مانند مدارس سیار برای کودکان عشایر ایجاد کرده است. دولت ایران همچنین کیفیت یاد دهی و یادگیری را ارتقا داده است. آموزش با کیفیت به کودکان برای رسیدن به حداکثر ظرفیت شان در تمامی جنبه های زندگی کمک می کند.
به منظور دسترسی همه کودکان به آموزش با حداقل کیفیت، در بهمن سال 1390(2012) دولت با هدف تغییر سیستم آموزشی در تمامی زمینه ها، دست به اصلاح اساسی سیاست آموزشی کشور زد . در این راه یونیسف برای اجرای مدل ایرانی طرح موفق مدارس دوستدار کودک با وزارت آموزش و پرورش همکاری می کند. این مدل، رویکردی همه جانبه برای ترویج امنیت فیزیکی و روحی کودکان، رشد ذهنی و اجتماعی و بهبود وضع تغذیه و بهداشت آنان در محیط مدرسه است.
برای مطالعه دیگر مطالب خواندنی کلیک کنید.