ویژگی‌های مدارس دوست‌دار کودک یونیسف

برای مدارس دوستار کودک یونیسف، ویژگی هایی تعریف شده است. این ویژگی ها ضامن رشد کودک در مدارس است. کودک در مدارس دوستار کودک یونیسف موجودی ضعیف و نادان نیست. کودک در این مدارس موجودی ارزشمند است که در ابعاد مختلف باید به او توجه شد. در زیر به سیزده ویژگی این مدارس اشاره خواهد شد.

حقوق همه کودکان درک و رعایت می­شود:

با سایر فعالان حوزه کودک برای ارتقا و رصد حقوق و اوضوع مساعد همه کودکان، دفاع و حفاظت از همه کودکان در برابر آزار و اذیت (به عنوان جایگاهی امن) هم داخل و هم خارج از مدرسه همکاری می­شود.

درک کودک در زمینه­ای گسترده:

توجه می­شود کودکان قبل از ورود به سیستم چه اتفاقاتی برایشان افتاده است و اگر قبلاً مدرسه را ترک کرده­اند، آنها را به خانه­ها، اجتماع و محل کار بر می­گردانند. برای مثال در آمادگی قبل از مدرسه، از جهت سلامت و وضعیت تغذیه و مهارت­های زبانی و اجتماعی بررسی می­شوند.

کودک محورند:

مشارکت، خلاقیت، اعتماد به نفس و سلامت اجتماعی-روانی را تشویق می­کنند. طرح درس­ها، کودک محور است و روش­های تدریس مناسب ارتقا و بهبود سطح کودک، توانایی­ها و سبک یادگیریش به کار گرفته می­شود و نیازهای کودک را مقدم بر نیازهای سایر کنشگران سیستم می­دانند.

حساس به مسائل جنسیتی و دختردوستانه است:

برای برابری در ثبت­نام و برابری دستاورهای دختران و پسران تلاش می­کنند، موانع برابری جنسیتی را کاهش می­دهند و کلیشه­ها را از بین می­برند و دختران را با فراهم کردن تسهیلات، مواد درسی و روند یادگیری متناسب، هر چه بیشتر به آموزش دعوت می­کنند.

ارتقای خروجی­های یادگیری با کیفیت:

کودکان را به تفکر نقاد، پرسشگری و بیان نظراتشان تشویق می­کنند و به آنها مهارت­های اساسی مانند نوشتن، خواندن، صحبت، گوش دادن، حساب­و­کتاب، اطلاعات عمومی و مهارت­های لازم برای زندگی در قرن جدید- شامل دانش سنتی مفید و ارزش­های صلح، دموکراسی و قبول تنوع را آموزش می­دهند.

آموزش بر پایه واقعیت زندگی کودکان:

این مدارس اطمینان می­دهند که محتوای درسی جوابگوی نیازهای یادگیری فرد فرد کودکان باشد؛ همانطور که اهداف عمومی سیستم آموزش و دانش سنتی و محلی اجتماع و خانواده­ها را پوشش می­دهد.

منعطف و جوابگوی تنوع­هاست:

مواد درسی گوناگون، نیازهای مختلف کودکان را برآورده می­کند (بر اساس تفاوت­های جنسیتی، فرهنگی، طبقاتی و توانایی­ها).

اطمینان از حضور، حفظ احترام، برابری و فرصت ­دهی به همه کودکان:

تفاوت­ها عامل کلیشه، مانع­تراشی و تبعیض­ نیست.

سلامت ذهنی و جسمی را ارتقا می­دهد:

حمایت­ احساسی را فراهم و رفتارها و اعمال سالم را تشویق می­کنند. محیطی امن، ایمن، بهداشتی و خوش را تضمین می­کنند.

آموزشی قابل­قبول و در دسترس را فراهم می­کنند:

به­خصوص برای کودکان و خانواده­هایی که بیشتر در معرض خطراند.

سطح ظرفیت معلمان، اخلاقیات، تعهد و شرایط را بالا می­برد:

اطمینان می­دهد که معلمانش آموزش­های پیش از خدمت را گذرانده­اند و حمایت­های حین خدمت خواهند داشت و از نظر حرفه­ای، شرایط و درامد رشد خواهند کرد.

خانواده­ محور است:

تلاش می­کند همراه خانواده­ها کار کند و آنها را تقویت کند تا با دانش­آموزان، معلمان و والدین همکاری سازنده و هماهنگی داشته باشند.

اجتماع ­محور است:

ادارة مدرسه را با رویکردی غیرمتمرکز و جمعی تقویت می­کنند. و والدین، حکومت محلی، سازمان­های آن اجتماع و سایر نهادهای جامعه مدنی به مشارکت در مدیریت تشویق می­شوند. همچنین در ادارة مالی آموزش، ارتقای همکاری جمعی و ایجاد شبکه متمرکز بر حقوق و رفاه و آسایش کودکان از این روابط استفاده خواهد شد.

 

بخشی از نوشته سایت یونیسف:

دسترسی به آموزش با کیفیت در محیطی امن، مفرح و مشوق حق همه کودکان است. در طول سال های گذشته ایران گام های بزرگی در جهت ایجاد فرصت های آموزش برای همه کودکان برداشته است. در این راستا دولت در مناطق روستایی و دورافتاده مدرسه ساخته. آموزش دختران را ترویج کرده. و مراکز خدمات آموزش جایگزین مانند مدارس سیار برای کودکان عشایر ایجاد کرده است. دولت ایران همچنین کیفیت یاد دهی و یادگیری را ارتقا داده است. آموزش با کیفیت به کودکان برای رسیدن به حداکثر ظرفیت شان در تمامی جنبه های زندگی کمک می کند.

به منظور دسترسی همه کودکان به آموزش با حداقل کیفیت، در بهمن سال 1390(2012) دولت با هدف تغییر سیستم آموزشی در تمامی زمینه ها، دست به اصلاح اساسی سیاست آموزشی کشور زد . در این راه یونیسف برای اجرای مدل ایرانی طرح موفق مدارس دوستدار کودک با وزارت آموزش و پرورش همکاری می کند. این مدل، رویکردی همه جانبه برای ترویج امنیت فیزیکی و روحی کودکان، رشد ذهنی و اجتماعی و بهبود وضع تغذیه و بهداشت آنان در محیط مدرسه است.

 

https://sobherouyesh.com/

برای مطالعه دیگر مطالب خواندنی کلیک کنید.